Versenypályáról a közútra


AZ F1® -BŐL A SOROZATGYÁRTÁSBA: A CSÚCSMEGOLDÁSOK MINDENKINEK JÁRNAK


A Renault történelme során mindig is komolyan vette a motorsportot, ugyanis azon túl hogy ez egy kiváló terep arra, hogy megmutassa az eredményeit, rengeteg gyártással és fejlesztéssel kapcsolatos probléma megoldásában is segít.

 

Legyen az bármely kategória, a márkát a győzelmekhez segítő fejlesztések eredményeit azonnal az ügyfelek is élvezhetik, hiszen az autók egyre jobban teljesítenek, egyre megbízhatóbbak és egyre gazdaságosabbak.

 

A versenyzés szellemisége tehát mindig is áthatotta a Renault mérnökeit, akik hihetetlen szenvedéllyel terveztek, fejlesztettek azért, hogy a hasonló szenvedéllyel megáldott pilóták mindig a legjobbat kaphassák. Az pedig csak a hab a tortán, hogy a folyamatosan jó eredmények újabb és újabb inspirációt jelentenek a munkatársaknak, ezzel pedig végső soron a Renault vásárlói járnak jól.

 

 

ENERGY MOTORCSALÁD: F1® TAPASZTALATOK A SZÉRIAGYÁRTÁS SZOLGÁLATÁBAN

 

A Renult F1®-ben szerzett tudása segített abban, hogy a szériagyártásba kerülő Energy motorcsalád a lehető legtökéletesebb lehessen. A család tagjai:

Energy dCi 160 Twin Turbo

Az új Energy dCi 160 Twin Turbo: a 2 literes motorok élménye, 25%-al kevesebb fogyasztással párosul

 

A Renault a kiváló motorok gyártója 2014-ben a hatékonyságot tűzte ki fő céljául.Az elmúlt évek folyamatos Forma-1 sikerei arra ösztözték a márkát, hogy a vezetési élmény folyamatos szem előtt tartásával, egyre hatékonyabb erőforrásokat fejleszthessen. Ennek a szemléletnek a legutolsó gyümölcse az Energy dCi 160 Twin Turbo, amely a piacon az első duplafeltöltős dízelmotor.


1 598 cm3-es lökettérfogatával 160 lóerőnyi teljesítményt képes leadni, és a nyomatéka is káprázatos: 380 Nm, ez az érték felveszi a versenyt a 2 literes motorokkal. Az igazi különbség azonban a károsanyag-kibocsátásban és fogyasztásban van, ugyanis ezek 25%-al csökkentek.


Megnövelt teljesítmény a dupla turbónak köszönhetően

 

A „Twin Turbo” technológia segítségével a nyomaték már alacsony fordulatszámon is rendelkezésre áll, ez egy dízelmotornál már elindulásnál is azonnali élményt jelent.

 

A rendszert két, sorbakapcsolt turbófeltöltő alkotja:

 

  • Az első turbó egy alacsony tehetetlenségű feltöltő, amely az alacsony fordulatszámtartományokban képes nyomatékot ébreszteni. ez induláskor és lefelé történő sebességváltáskor lehet fontos. 1500 ford/perc esetén a nyomaték 90%-a már a rendelkezésre áll.

  • A második turbófeltöltő  a magasabb fordulatszámtartományokban fejti ki hatását, közel 1000 köbcenti lökettérfogatonként  100 LE teljesítményt jelentve. A hatás a „kifulladás” nélküli, folyamatos gyorsítás lesz.

 

Ennek köszönhetően a motor mindig az optimális teljesítményt adja le, így csökkentve a fogyasztást és a CO2 kibocsátást.


Csúcstechnológiájú motor, Forma-1-es ötletek és tapasztalatok alapján

 

Az alaposan megtervezett turbófeltöltő-rendszer nem az egyetlen kapocs az 1.6 Renault Energy F1 és az 1.6 Renault Energy dCi között. A 160 lóerős Twin Turbo blokk egyéb olyan – a súrlódáscsökkentést vagy hűtést érintő - fejlesztéseket is megkapott amelyek az F1-ben már bizonyítottak.

 

  • a vízkeringetési rendszer segíti a gyors hűtést és az égéstér működésének hatékonyságát

  • U-Flex geometria: a motor egyes részeinek U keresztmetszete lehetővé teszi azt, hogy a hengerek magas hőmérséklet miatti alakváltozásáből fakadó súrlódást csökkentsék.

  • Az egyes elemek felületkezelése is a súrlódáscsökkentést szolgálja

 

Az 1.6 Energy dCi 160 Twin Turbo motor befecskendezése egy 1 800 baros nyomás alatt lévő rendszer. Megfelel minden Euro 6b normának, ezen túl Nox csapdával és részecskeszűrővel is rendelkezik.

 

Olyannyira hatékony motor lett ez, hogy a közeli jövőben fejlesztendő csúcskategóriás autókba is ezt a blokkot szánja a Renault.

ENERGY TCe 130

A motorválaszték megújítása óhatatlanul is a „downsizing” felé fordította a Renault figyelmét is. Az Energy motorcsalád kilencedik tagja lett az Energy TCe 130 amely a TCe 115 erősebb nagytestvére lett. 1.4 literes lökettérfogatával a Mégane és a Scénic választékban fog felbukkanni.


Energy TCe 130 : az 1.2 benzines turbó amely az útra termett

 

5 500-as fordulaton 130 LE, 2 000-as fordulatnál már 205 Nm nyomaték: ez az 1.2-es direktbefecskendezéses turbó igazán az úton érzi jól magát. A 2 literes szívómotorokhoz hasonlatos görbékkel bíró motor már 1500-as fordulaton is igen nyomatékos.

 

A Renault Forma-1-es fejlesztéseit adaptálva ez az Energy motor 15-20%-al fogyaszt kevesebbet mint a sorozat előző blokkja, ez 100 kilométerenként 1 liter különbséget is jelenthet.

 

Reaktív és csendes motorról van szó, amely hosszú utakon is kiválóan teljesít,és nem kell kompromisszumokat kötni annak sem aki az utazást a vezetés élményéért szereti. A Stop & Start rendszernek köszönhetően pedig olyan csend uralkodik majd az utastérben, hogy el is felejtkezik arról, hogy az autót belsőégésű motor hajtja.


Több mint 1 literrel alacsonyabb fogyasztás 100 km-enként és akár 20%-al kevesebb CO2 kibocsátás

 

A piac egyik leghatékonyabb benzinmotorjaként az 1.2 literes Renault Energy TCe több kedvező fogyasztással büszkélkedhet. Ez a család előző motorjához képest akár 20%-os megtakarítást* is eredményezhet. Ezzel az erőforrásal az új Scénic Xmod vegyes fogyasztása 6,2 liter /100km*, az új Mégane Berline pedig vegyes ciklusban 5,4 litert fogyaszt 100 km-en*. Ezzel együtt a CO2 kibocsátás is csökkent: 124 g/km a Mégane és 140 g/km a Scénic esetén*.

 

A jó híreknek nincs még vége: a karbantartási szükséglet is a minimumra csökkent. Környezetbarát olajszűrőnknek köszönhetően az olajcsere 30 000 kilométerenként esedékes. Az alacsony fogyasztás is a fenntartási költségek alacsony szinten való tartásához járul hozzá. Évi 25-30 000 kilométer futásteljesítmény alatt ez a motor komoly vetélytársa lehet a dízelmotoroknak.


A technológia legjava

 

A Renault Energy TCe 130 az akusztikai komfort szempontjából is nagy előrelépés lett. Még a magas fordulatszámtartományokban is halkan, csendesen működik, így az utazás élvezetét sem teszi tönkre a menetzaj.

 

Az Energy TCe 115 motorból is megörökölt jópár technikai újdonságot, mint pl. a direktbefecskendezéses turbót, amely a változó szelepvezérléssel és a dupla vezérműtengellyel együtt széles fordulatszámtartományban biztosít nyomatékos vezetési élvezetet. Az üzemanyagot egyenest az égéstérbe fecskendezzük be, ezáltal optimalizálva a motor működését, és így csökkentve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

 

Az Energy TCe 130 megkapta az ultragyors Stop & Start rendszert is. A rendszer alapelve az, hogy érzékeli a hengerek pontos helyzetét és ennek megfelelően számolja ki a befecskendezendő üzemanyag mennyiségét – így a motor újraindulása még gyorsabb lehet. Az ESM energiavisszanyerő rendszer által felhalmozott „ingyen” energia pedig tölti az akkut, így biztosítva a Stop & Start rendszer zavartalan működését.

 

* A fogyasztási adatok meghatározása a hatályos európai normák szerint történt.

ENERGY TCE 115

Az Energy TCe motorcsalád új távlatokat nyitott a Renault benzinmotorok területén. A célunk az, hogy 2015-re az európai benzinmotor-piac 85%-a ilyen motorokból álljon. Az Energy TCe 115 motor olyan 1,2 literes erőforrás amely csendes mégis nagy teljesítményre képes.


A legjobb arány a halk működés és a teljesítmény közt

 

Ez a motor hajtja a Mégane és Scénic család tagjait, felváltva a K4M kódnevű 1.6 110 LE-s motort. A közel 25%-os lökettérfogatcsökkenés ellenére ez a blokk sokkal jobb mutatókal büszkélkedhet.

 

  • 1.2 literes (1 198 cm3), 4 hengeres, turbós, direktbefecskendezéses motor

  • 115 LE teljesítmény (+ 5 LE)

  • 190 Nm-es (+40 Nm) maximális nyomaték, már 2 000 ford/perctől 4 000 ford /percig

  • 25%-al csökkent fogyasztás – ez 100 kilométeren akár 1,5 liter is lehet az előző, 1.6-os motorhoz képest. Ezzel megközelítőleg a dízelmotorok hatótávolságát sikerült elérni.

  • a fentieknek és a karbantartásmentes vezérműláncnak köszönhetően alacsonyak a fenntartási költségek

  • a downsizing legújabb iskolapéldája: alumínium motorblokk, 100 LE/ liter teljesítményarány, és mindebből egy egész motorcsalád születik majd, ugyanis érkezik a 900 cm3-es 3 hengeres motorblokk is.


Erős és hatékony: modern technológia mindenhol

 

Az Energy TCe 115 motor az első direktbefecskendezéses turbómotor a Renault választékában. ez az erőforrás csendes és alacsony fogyasztású, mégis erős. Köszönhetően a 190 Nm-nek, 2 literes motorokat megszégyenítő módon nyomatékos, és tekintve, hogy ez a nyomaték már 1750 fordulat/percnél rendelkezésre áll, az Energy TCe 115 úgy gyorsul mint egy 1.6-os benzinmotor.

 

A titok itt is az F1-el közös fejlesztésekben rejlik:

 

  • Négyszögletes motor-architektúra: A Forma 1 motorok felépítése a jobb levegőáramlás érdekében

  • Súrlódáscsökkenés: a motor működése során fellépő energiaveszteséget csökkenti. Ennek megfelelően az élettartam megnő, a fogyasztás pedig csökken, köszönhetően a következőknek:

    1.   
    Változó űrtartalmű olajpumpa: elektronikus vezérlésének köszönhetően az olajnyomás mindig a motor szükségleteinek megfelelő. Az eredmény: alacsonyabb fogyasztás és károsanyag kibocsátás mellett megnövelt teljesítmény.

    2. Súrlódáscsökkentett vezérműlánc
    :a vezérműláncot egy hidraulikus előfeszítő rendszer tartja, amely mindig a terheléshez igazítja a feszességet.

    3.Grafit hengerpalástok


    4. A DLC
    (Diamond Like Carbon) bevonat a vezérműtengelyeken az F1-ben évek óta használt technológia. A könnyítés miatt a motor energetikai hatékonysága nagymértékben javul.

  • Direkt üzemanyag-befecskendezés: Az üzemanyagot egyenest az égéstérbe fecskendezzük be, ezáltal optimalizálva a motor működését, és így csökkentve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.

  • Változó szelepvezérlés (VVT): abban segít, hogy az alacsony fordulatszámtartományokban is a maximumot hozhassa ki magából a motor.

  • Stop & Start rendszer, ultragyors indítással: A rendszer megjegyzi a dugattyúk helyzetét és abba a hengerbe fecskendez először üzemanyagot, amely az újraindításhoz a legmegfelelőbb. (mint a kerékpároknál a pedál fenti pozíciója). Így lehet az újraindítás azonnali. A megnövekedett terhelés energiaszükségletét a motorfékezéskor nyert energia táraolása biztosítja.


Hogyan segített a Renault Sport F1 az Energy motorok fejlesztésében?

 

A Renault az Energy motorok tervezése során valósággal magába szívta a Renault Sport F1 mérnökeinek kiváló ötleteit. Azért, hogy a tervezés kontrollált körülmények között történhessen, a tervezőmérnökség vezetősége megkérte az F1 zsenijeit, hogy segítsenek lefektetni az Energy motorcsalád technikai alapjait. Philippe Coblence nyomát követve, aki az Energy dCi 130 motort alkotta meg, Jean-Philippe Mercier vitte sikerre az Energie TCe 115 blokkot.

 

Jean-Philippe Mercier, az Energy TCe 115 motorcsalád alkotója:


„A 8a-as években élen jártunk a downsizing-ban ami a Forma-1-et illeti. Már annak idején 850 lóerőt tudtunk kihozni egy 1500 cm3-es V6 turbómotorból. Ez az alapja annak a tudásnak amit a kiváló lóerő / köbcenti arányról halmoztunk fel. Az én szerepem ott kezdődött amikor elkezdtük fejleszteni az Energy TCe 115 motort. A végeredmény: 100LE/liter. És ez még nem az út vége…"

 

* A fogyasztási adatok meghatározása a hatályos európai normák szerint történt.

ENERGY TCe 90

Az Energy TCe 90 motor az első Renault által fejlesztett 3 hengeres turbómotor. A fogyasztás / teljesítmény arányában is és a fenntartási költségek tekintetében is a legjobbak között van. Vásárlóink ismerhetik már a Clio 4-ben, ahol a TCe 100-as motort váltotta fel.


A Renault első háromhengeres motorja

 

A Renault első olyan motorblokkja ez, amely háromhengeres, és turbófeltöltős. A blokk 899 köbcentis és teljes mértékben alumíniumból készült – egy egészen új elképzelés alapján.

 

Az alacsony tehetetlenségű turbónak és a változó szelepvezérlésnek köszönhetően az Energy TCe 90 a piacon a legjobb arányt kínálja a vezetési élmény és a kézbentartott költségek vonatkozásában.

 

5 000 fordulat / percnél 90 LE teljesítmény és 135 Nm nyomaték elég széles felhasználási területet biztosít, egy 1.4-es szívómotor teljesítményével egyezik meg ez a számsor. A nyomaték 90%-a már 1 650 ford./perctől kihasználható, így a motor pörgetése nélkül is kellemes autózásban lehet részünk akár gyakori visszaváltások nélkül – ez városban ideális.

 

A ”tumble” jelenségnek köszönhetően a hengerek közti levegőáramlás a leggyorsabb a piacon, így az égés azonnali lehet, a 3 henger teljes potenciálját és minden előnyét kihasználva:

 

  • A downsizing csökkenti a lökettérfogatot, ezáltal csökken a fogyasztás (kb 5%-al) és a károsanyag kibocsátás is;

  • egy hengerrel kevesebb van a motorban, így a súrlódás kb 20%-al csökken az elődhöz képest, ez újabb 4% fogyasztáscsökkenést jelent;

  • a 3 henger gyújtási üteme tisztább lesz, a kipufogás időtartama hosszabb és kétszer annyi erőt termel. Ezt az erőt felhasználva kíméljük a turbót és csökkentjük a fogyasztást.

 

A benzines turbómotor - a józanság bajnoka…

 

Azért, hogy a fogyasztást kézben tarthassuk, az Energy TCe 90 motor tervezésekor a mérnökök a 3 hengeres architektúrát úgy alakították ki, hogy az leggyakrabba használt 2000 – 4000 fordulatszámtartományban az üzemanyag-levegő keverési arány mindig optimális legyen.

 

Ennek lett eredménye az előző motorhoz képest 20%-al alacsonyabb fogyasztás és CO2 kibocsátás (NEDC szerinti vegyes ciklusban).


...és az Energy család tagja

 

Az Energy TCe 90 motor a család nyolcadik tagja, a fejlesztési munkálatok kevesebb mint 16 hónapig tartottak. A márka összes erőforrásához hasonlatosan ez a blokk is a Forma-1 tapasztalataira építkezik.

 

Philippe Coblence, az Energy dCi 130 motor megálmodója után Viry-Châtillon (F1 motorfejlesztő főhadiszállás) egy újabb tehetsége Jean-Philippe Mercier vette kezébe a kormányt. Jean-Phillipe a legújabb generációs 3- és 4 hengeres Energy TCe motorok fejlesztéséért felel. Előzetes tudása három fő téren mutatkozik meg:

 

  • bőséges ismeretek a négyzetes keresztmetszetű architektúra terén;

  • súrlódáscsökkentés: köszönhetően az F1-ben használt alacsony súrlódási együtthatójú anyagoknak (például Diamon Like Carbon bevonat), grafitnak a hengereken, vagy a PVD (Physical Vapor Deposition) technológiának;

  • megbízhatóság: az Energy TCe 100LE/l teljesítményt tud felmutani, ez páratlan ebben a kategóriában.

 

Mint minden Energy motor, a Renault három hengeres erőforrásai is erős technológiával vannak felvértezve:

 

  • Stop&Start rendszer kinetikus energiát visszanyerő rendszerrel

  • az égéstér aerodinamikájának optimalizációja az égés hatékonyságának növelése végette

  • fejlett hőmenedzsment, amelynek köszönhetően 15%-kal hamarabb éri el a motor az optimális üzemi hőfokot

  • változó térfogatú olajpumpa és Teflon® bevonatú vezérműlánc csökkentik a súrlódást

  • és végül, de nem utolsó sorban egy olyan akusztikai élmény, amely a hathengeres motorok világát idézi.

ENERGY dCI 130

Az Energy dCi 130 motor a Renault összes F1 tapasztalatát magába sűríti. Ez az 1.6-os dízel erőforrás kategóriájának legerősebbje. A Scénic-be és Grand Scénic-be beépítve válnak ezek az egyterűek a piac leggazdaságosabb autóivá rekord alacsonyságú fogyasztásukkal és károsanyag-kibocsátásukkal.


Lenyűgöző teljesítmény

 

Az Alliance keretein belül fejlesztett erőforrás igencsak tekintélyes teljesítményt tud felmutatni az elődjéhez képest (1,9 dCi 130). A maga 1,6 literes lökettérfogatával 96 kW (130LE) teljesítményt és figyelemre méltő 320 Nm nyomatékot ad le. A Scénic és Grand Scénic után az Energy dCi 130 fokozatosan felváltja majd a Mégane család és a Nissan C szegmensének motorjait.

 

A semmiből feltűnve ez a motor jelentette a Renault downsizing programjának kezdetét.

 

Az Energy dCi 130, lévén kategóriájában a legerősebb motor, páratlan vezetési élményt kínál roppant alacsony fogyasztás (4,4l/100km) és CO2-kibocsátás (115g/km) mellett. (Scénic és Grand Scénic*)


A versenypályáról az utcára: mérnöki tökély mindenkinek.

 

A Renault Sport F1 tudásának legjavát Philippe Coblence, az R9M (Energy dCi 130) fejlesztőirodájának vezetője emelte be a sorozatgyártású motorok világába.

 

Három fő találkozási pontot érdemes megjegyeznünk az F1 és a Renault Energy dCi 130 motor kapcsolatában:


„Négyszögletes” motor: egy motort akkor hívunk négyszögletesnek, ha a hengerfej útja megegyezik a furat szélességével. Ez az architektúra az F1-ben már rége használatos, és lehetővé teszi a hengerfejben a nagyméretű szelepek elhelyezését, így több levegőt szív a motor – optimálisabb az égés.


Keresztirányú vízcirkuláció: két előnye van, hatékonyabb a motor hűtése és kisebb vízpumpára van szükség, ezáltal kevesebb energiát használ fel.


Belső súrlódás csökkentése:a hengerekbe integrált UFLEX súrlódáscsökkentő technológia Philippe Coblence szerint: „olyan, mint a hárompegés borotva. Anélkül, hogy nagy nyomást kellene kifejteni a hengerpaláston, különösebb súrlódás nélkül zajlik le a mozgás.


Un concentré de technologies 


Sűrített technológia

 

Több mint 30 szabadalmával, az Energy dCi 130 motor ebben a kategóriában páratlan mennyiségű technikai újítást vonultat fel. Ezeknek köszönhető a CO2 (-20%) szignifikáns csökkenése, és a fogyasztás alacsonyan tartása is (-30g/km)* .


Alacsony nyomású EGR (Exhaust Gas Recirculation): A Renault az első olyan konstruktőr, amely az európai piacon általánossá tette ezt a technológiát. Ez a megoldás azt segíti elő, hogy a visszaforgatott kipufogógáz mennyisége még nagyobb lehessen, anélkül, hogy a magas hőmérséklet és a nyomás kárt tenne a motorban. A nitrogén-oxid kibocsátás sokkal alacsonyabb, mint a hasnló, de magas nyomású rendszerek esetén, cserébe a motor teljesítménye nem változik. Az égés optimálisabb, a károsanyag-kibocsátás csökken.


Stop & Start technológia: Az autó álló helyzetében automatikusan leállítja és újraindítja a motort.


Változó „swirl” technológia: a levegőáramlást optimalizálja, így a blokk levegőellátása egyenletes, és az égés minden körülmények közt optimalizált, így csökkentve a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást.


Változó űrtartalmű olajpumpa: energiatakarékos, a motor kenéséhez szükséges olaj mennyiségét optmalizálja.


Hőmenedzsment: hidegindítás után a motor gyorsabban melegszik fel.


Multi-befecskendezéses rendszer: a legújabb generációs, 7 furatú, spirális injektorok lehetővé teszik, hogy egy égésciklus alatt akár hatszor is üzemanyagot fecskendezzenek az égéstérbe, így az üzemanyag-felhasználás soha nem látott mértékben tartható kézben. Emellett a részecske-szűrő regenerációját is segíti.


ESM (Energy Smart Management) : a motorfékezéskor keletkező energiát nyeri vissza, így a generátor műödése optimalizált.

 

* A fogyasztási adatok meghatározása a hatályos európai normák szerint történik.

ENERGY dCI 110

A választék központi eleme, az 1.5 dCi minden 3. Renaultban megtalálható, a Twingotól a Lagunáig. Csak 2010-ben közel egymillió darabot gyártottunk belőle. Az Energy dCi 110 motor képében újul meg ez a kedvelt erőforrás és legelőször a Mégane és a Scénic család kapja majd meg.


Az 1.5 dCi átalakulása

 

Az Energy dCi 110 motorban minden megtalálható ami ma a modern technológiát jelenti. Az ezt megelőző 1.5 dCi motorhoz képest az újdonságok jobbára a turbófeltöltés körül összpontosulnak, pl az ANI befecskendezés, de sokat tettünk a súrlódáscsökkentésért is. Több újdonságot az Energy dCi 130 motorból vettünk át.

 

A turbófeltöltés architektúráját úgy alakítottuk ki, hogy a lehető legkisebb veszteséggel dolgozzon. A beszívott levegő útja egyszerűbb lett, így a turbó gazdaságosabban működik, ez pedig egyértelműen látszik a fogyasztáscsökkenésen. A turbófeltöltő kialakításakor arra is gondot fordítottunk, hogy az alacsony furdulatszámtartományokban is hatékonyan működjön.

 

Az üzemanyag réteges eloszlása a hengerben jelentősen javítja az égést (15%-al kevesebb elégetlen anyag) és közvetlenül jótékony hatást fejt ki a fogyasztásra és a CO2 kibocsátásra. Az egyedileg meghatározott szóráskúppal befecskendezett üzemanyag kompenzálja a 8 szelepes motorokra jellemző természetes geometriai eltolódást (mivel a kipufogó és a szívó szelepek mérete eltérő). Ezt a hatást 7 furatú piezoelektromos befecskendező szelepekkel érik el.A súrlódáscsökkentés a mechanikai működés közbeni energiaveszteséget csökkenti. A motor ezzel is kevesebbet fogyaszt, és megnő az élettartama.


Az Energy család legújabb tagja

 

Az Energy dCi 110 az Energy dCi130 motor 3 fő technológiáját kapta meg, nevezetesen:

 

A Renault Stop & Start rendszere gazdaságos és környezetbarát; csökkenti a fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást. A motor automatikusan leáll piros lámpánál vagy dugóban megállva. Így nem csak üzemanyagot spórol, de a zajterhelést és a károsanyagok kibocsátását is csökkentheti. Ahogy a kuplunghoz ér a motor azonnal indul késedelem nélkül. A városi vezetés még nyugodtabb lehet. A Renault Stop & Start rendszere egyben a motorfékezés energiáját visszanyerő rendszert ESM (Energy Smart Management) is magába foglalja: ez a megoldás a motorfékezéskor visszatölti az akkumulátort anélkül, hogy a motort terhelné, így ez is a fogyasztás drámai csökkenéséhez vezet. A megnövekedett terhelés miatt az önindítót, a nagynyomású szivattyút és az akkumulátort megerősítettük: 300 000 km élettartam alatt 410 000 indítással számolva, ez közel 7x annyi mint egy normál motor esetén.Az ESM által visszatermelt energiát akkumulátor tárolja és erről működnek a fedélzeti berendezések (rádió, klíma, stb), így kímélve a generátort.

 

Kipufogógáz-visszaforgató rendszer (EGR): az Energy dCi 130 után az Energy dCi 110 is megkapta az alacsony nyomású EGR rendszert. Ez a megoldás a leömlőknél „elkapja” a kipufogógázt és a turbóba valamint a részecskeszűrőbe vezeti azt vissza, miután egy nyomáscsökkentőben lehűlt. Ennek köszönhetően megnő a turbónyomás. A gáz lehűtésére a turbó hőcserélőjét használjuk, ez növeli az égés hatékonyságát. Ez a hideg-kör hatékonyabban csökkenti a nitrogénoxid kibocsátást, mint a nagynomású EGR rendszerek.

 

Az alacsony nyomású EGR olyan motorfelépítést igényel, ahol a katalizátor és részecskeszűrő, valamint a légbeömlő közti táv minimális. Ilyen módon az előbbiek magasabb hőmérsékleten működhetnek és ez a hatékonyságukat növeli.

 

Automatikusan szabályozott olajpumpa: minden pillanatban pontosan a motor kenéséhez megfelelő mennyiségű olajat szállítja, így energiatakarékosan működik. Egy hőérzékelő is a rendszer része, amely valósidőben állítja a kenést – optimalizálva a súrlódáscsökkenést. Ez szintén a fogyasztást csökkenti.


Környezetkímélő és józan fogyasztású

 

Az Energy dCi 110 motor fogyasztása* és CO2 kibocsátása* alacsony szinten tartható, köszönhetően annak, hogy a 260 Nm nyomaték már 1 750 ford/percnél elérhető. 4 000 ford/percnél a motor 110 LE teljesítményre képes. A Mégane-ban ez a motor áttörte a 100 g/km-es CO2 kibocsátási álomhatárt és a vegyes fogyasztása is 4 l/100 km* lett.

 

A katalizátoros-részecskeszűrős technológia és az EGR rendszer használata miatt ez a motor már könnyen megfelel az Euro 6 normának. Ugyanebben a szellemben a kompressziós arány 15,6:1 –re nőtt (eddig 15,2:1 volt).

 

* A fogyasztási adatok meghatározása a hatályos európai normák szerint történt.

RENAULT SPORT

 

A sportos választéknak köszönhetően, a Renault Sport a Renault mérnöki tudásának csúcsát jelenti  - a mindennapos használatban is.